Kiedy postanowimy skorzystać z profesjonalnej pomocy przy sprzedaży domu czy mieszkania, pierwszym krokiem, jaki wykonamy, powinno być podpisanie umowy pośrednictwa. Chociaż każde biuro opracowuje swój własny wzór umowy my w większości pracujemy i preferujemy umowę na wyłączność. Poniżej chciałabym przedstawić dlaczego taki rodzaj współpracy przynosi najwięcej korzyści dla obu stron – dla biura nieruchomości i przede wszystkim dla klienta sprzedającego.
Czym jest umowa na wyłączność
Agent nieruchomości ma szereg zadań do spełnienia w procesie sprzedaży nieruchomości. Z mojego doświadczenia wiem, że tylko model sprzedaży na wyłączność zapewni, że zostaną odhaczone wszystkie punkty z tej listy. Dzięki temu, klient może liczyć, że biuro zaangażuje odpowiednie środki finansowe oraz doświadczenie aby wypromować i finalnie sprzedać jego ofertę w korzystnej cenie. Warto wspomnieć, że dużą motywacją agenta, która przekłada się na zaangażowanie jest fakt, że otrzyma pewne wynagrodzenie. Definicja formalna mówi nam o tym, że wg polskiego prawa klauzula wyłączności oznacza, że klient może korzystać tylko z usług jednej agencji i nie może zawierać umów z innymi pośrednikami przy sprzedaży swojej nieruchomości. Jednakże właściciel mieszkania nadal może sprzedać samodzielnie mieszkanie bez udziału tej agencji.
Dlaczego wybraliśmy system na wyłączność.
Preferujemy umowy na wyłączność. Jest to klucz do sukcesu dla obu stron: dla agencji i sprzedającego. Tylko pełne zaufanie i szczerość wobec siebie pozwala osiągnąć niemożliwe. Zawsze zależało mi na pełnym profesjonalizmie. Jeśli mam spełnić oczekiwania klienta, jedynie model systemu na wyłączność pozwala mi się zaangażować na 100% i działać skutecznie, tak jak tego chcę. Klienci przy tym systemie, również czują się bardziej zaopiekowani i chętnie współpracują z agentem, który jest jedynym opiekunem oferty. To agent umawia sesje i home staging, zna stan prawny mieszkania a także ma szeroką wiedzę o mieszkaniu i okolicy. Przede wszystkim wie, jak funkcjonują mieszkańcy domu, jeśli ktoś tam mieszka, jest jedyną osobą do ustaleń, dzięki czemu nie ma szumów komunikacyjnych. Nie mając konkurencji w postaci innych agentów zaangażowanie jest o wiele większe. Dlatego też nasi klienci, bardzo często kiedy mają zainteresowane osoby, sami do nas dzwonią i przekazują kontakt, by nasz agent poprowadził rozmowę o sprzedaży. Taka współpraca ma naprawdę sens.
Proszę zobaczyć jak dużo agent musi wykonać działań, które mają na celu szybką i skuteczną sprzedaż:
- sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości
- Przygotowanie niezbędnej dokumentacji
- oszacowanie ceny rynkowej nieruchomości
- Home staging
- profesjonalna sesja
- przygotowanie ogłoszenia
- działania marketingowe przygotowane konkretnie pod daną ofertę
- Promocja na portalach
- Off Market
- Współpraca z innymi biurami
- prezentacja nieruchomości potencjalnym kupującym
- dni otwarte
- finalizacja, czyli ponownie niezbędne formalności
- ewentualnie pomoc w uzyskaniu kredytu dla kupującego
- przekazanie nieruchomości.
Zalety umowy na wyłączność
Najważniejszą jest pełne zaangażowanie pośrednika, który wie, że to od niego zależy sukces transakcji i że to on otrzyma wynagrodzenie za włożony wysiłek. Zapewniam, że tylko model na wyłączność gwarantuje odhaczenie większości punktów z powyższej listy. Reasumując, taka współpraca przynosi same zalety:
- Szansa na uzyskanie wyższej ceny niż przy sprzedaży samodzielnej wynika z tego, że pośrednik zna szybko zmieniający się rynek i potrafi celnie wycenić nieruchomość. Nie wiążą go emocje, ale potrafi uzasadnić wyższą cenę, poprzez podkreślenie zalet nieruchomości i korzyści z nich wynikających.
- Bardziej atrakcyjne ogłoszenie, ponieważ pośrednik wie, że pracuje na swoje wynagrodzenie, więc zadba o to, by przedstawić nieruchomość w jak najlepszym świetle.
- Większy zasięg ogłoszenia, gdyż biuro angażuje sporo środki finansowe by ogłoszenie pojawiło się nie tylko w biurze, z usług którego korzystamy, ale i w większości popularnych portalów dotyczących nieruchomości. Posiadamy także swoją ogromną bazę osób zainteresowanych kupnem nieruchomości w danej lokalizacji a także jesteśmy otwarci na współpracę w ramach systemu wymiany ofert na zasadzie: system MLS – współpraca między biurami, klienta kupującego może reprezentować inne biuro.
- Reklama celowana. Pośrednicy używając odpowiednich narzędzi marketingowych pozwalają kierować ofertę tylko do osób potencjalnie zainteresowanych, co z jednej strony obniża koszty promocji, a z drugiej zwiększa szansę znalezienia chętnego do zakupu.
- Lepszy wizerunek oferty z punktu widzenia kupującego. Agencja nie ukrywa adresu nieruchomości, można sprawdzić, czy okolica nam odpowiada, jedno spójne ogłoszenie promowane wyłącznie przez naszą agencję – w przeciwieństwie gdy ofertę obsługuje kilku pośredników, każdy z nich przygotowuje własne ogłoszenie, robi inne zdjęcia, opis, a czasem nawet wskazuje inną cenę. Jest to niespójny przekaz dla kupującego. To w ich oczach obniża wartość i wiarygodność oferty (czy coś z tą ofertą jest nie tak?) i w efekcie trudniej sprzedać nieruchomość.
- Jedna osoba do kontaktu, która posiada wiedzę o nieruchomości a także o życiu jej mieszkańców by niedezorganizować dnia podczas prezentacji
- Czy warto podpisać umowę na wyłączność?
Zatem odpowiedź na pytanie, czy warto skorzystać z usług profesjonalnego pośrednika podpisując z nim umowę na wyłączność – oczywiście! Wymienione wyżej aspekty sprawiają, że przy umowie na wyłączność dużo łatwiej i szybciej dochodzi do finalizacji transakcji. Statystycznie oferty na wyłączności sprzedają się 5 razy szybciej niż na umowie otwartej, a uzyskana cena jest wyższa niż w przypadku umów otwartych lub sprzedaży bezpośredniej. Zatem odpowiedź na pytanie, czy warto skorzystać z usług profesjonalnego pośrednika podpisując z nim umowę na wyłączność, brzmi – warto!